Jul och nyår: Traditioner och Presentidéer
Jul och nyår i Sverige: hur vi förbereder och firar
Förberedelser inför jul och nyår och själva firandet är en speciell tid för svenskar. En tid då vi återskapar gamla traditioner och omtolkar dem i enlighet med modern livsstil, köper presenter och försöker själva laga rätter till festbordet. Vi dekorerar huset, sätter upp en julgran, njuter av samtal med släktingar och beundrar jul- och nyårsfyrverkerier tillsammans med vänner.
Förberedelser inför jul och nyår är inte komplett utan Google. På julafton, med start i november, ökar antalet ”jultids”-sökningar avsevärt. Vi har analyserat dessa frågor och fått reda på exakt vad landsmän letar efter på Internet och vilka ämnen som intresserar dem mest. Baserat på den information som mottagits har vårt team försökt avgöra hur intresserade svenskar är av att skapa en festlig atmosfär och vilken av högtiderna som är mest populär. Vi jämförde även våra indikatorer med data från andra länder. Här delar vi resultatet med dig. Vi hoppas att det ska bli intressant att läsa.
Förberedelser inför högtiderna: när börjar vi och invånare i andra länder
Enligt Google Trends visar sig ett ökat intresse för högtiderna bland svenskar under de första dagarna i november. Black Friday, som sammanfaller med starten av julförsäljningen, driver sannolikt det ökade intresset. Dock når sökningarna sin höjdpunkt den 24 december. Den här dagen letar människor främst efter tips på underhållning, avslappning, och väljer filmer att se under jul- och nyårshelgerna.
Ungefär samtidigt intensifierade även spanjorerna, italienarna, rumänerna, portugiserna, polackerna och ukrainarna sitt sökande. Men tyskarna, holländarna, britterna, fransmännen, österrikarna, danskarna, tjeckerna och schweizarna är mer otåliga — de gör sina första förfrågningar redan i oktober. Men mest intresserade är ändå kanadensarna — intresset för jul- och nyårstider bland invånarna i detta land vaknar i mitten av augusti.
I november börjar julmarknader att dyka upp och erbjuder ett brett urval av presenter och produkter för festlig dekoration av hus och lägenheter. Dessa marknader lockar inte bara lokala invånare, utan också turister, där antalet ökar kraftigt inför jul- och nyår. Från mitten av november börjar julmarknader i Nederländerna, Österrike, Rumänien, Tjeckien, Storbritannien, Tyskland, Ungern och Danmark.
Nyår eller jul: vilken högtid är mer populär i vårt land
Intresset för att fira jul och nyår, vilket framgår av Google Ads-data, är ganska stort i vårt land — 4 134 480 tematiska frågor per 10,5 miljoner invånare, eller 39,4 %. Enligt denna indikator är det bara Italien (84 %), Frankrike (78 %) och Storbritannien (74 %) som ligger före oss. Invånare i Ukraina (vilket inte är förvånande), Rumänien, Belgien och Schweiz visar minst intresse för firandet.
För oss, såväl som för invånare i andra länder, är julen en högtid som firas i familjekretsen. Men om den religiösa delen av högtiden kommer först för polacker, rumäner, ukrainare, tyskar eller nederländare, så är det för oss mer av en kulturell tradition. Vi välkomnar oftast det nya året med vänner i vardagsrummet framför tv:n eller ute på platser där det är mycket folk. Det är intressant att vi enligt Google Ads är ett av få länder i Europa där intresset för det nya året är högre än julen. Antalet ”nyårs’-förfrågningar är 53 850 jämfört med 38 100 ’jul”-förfrågningar. Det kan tyda på att vi förbereder oss mer grundligt för det nya året och letar efter nya idéer, eller att många inte vet hur de ska fira denna högtid och frågar Google om råd.
Popularitetskoefficienten för dessa två vinterhögtider i vårt land är 1,42. Det är endast högre bland rumäner — 2,05. Danskar (1,18) och ukrainare (1,36) gör också fler sökningar kring nyårsfirande. De flesta européer är dock mer benägna att söka information om julen. I exempelvis Nederländerna, som visat av Google Trends, är antalet förfrågningar om denna helgdag 4 gånger högre än om det nya året (103 340 mot 25 640). Bland länderna med stort intresse för att fira jul finns även Portugal och Kanada. Men polacker är lika intresserade av att fira nyår som jul, detta indikeras av koefficienten 1,0.
Analysen av förfrågningar inför jul och nyår visade också att svenskarnas allmänna intresse för jul och nyår minskar år från år. Invånare i andra länder har en liknande inställning till högtiderna. I Tyskland, Österrike, Tjeckien och Spanien minskar alltså det allmänna intresset för jul. I Danmark och Sverige blir det nya året mindre populärt och i Storbritannien är invånarna generellt sett mer och mer intresserade av det kinesiska nyåret. Holländarna är ett undantag: i detta land är intresset för jul och nyår oförändrat från år till år.
Förändringar i köpbeteende
Tills nyligen var julen den mest efterlängtade högtiden för de flesta av oss, och den högtid som vi spenderat betydande belopp på. Trenden har dock förändrats något de senaste åren. Fler och fler människor skär ned på sin jul- och nyårsbudget. I genomsnitt kommer kostnaderna för jul och nyår att uppgå till 5 600 kronor. Personer i åldern 70+ avsätter minst (cirka 3 000 kronor) till julsäsongen. Men generationen på 18-24-åriga vill inte begränsa sig — deras utgifter uppgår till över 7 000 kronor.
74 % av de tillfrågade tänker minska antalet julklappar av budgetskäl enligt Accenture 1, och 69 % planerar inte att köpa presenter till vuxna alls. Enligt den forskning som utförts på beställning av PresentBolaget 2, kommer totalt 39 % att skära ned på utgifterna för julmat. Bland dem är 47 % personer i åldern 35 till 54 år.
Cirka 36 % kommer att begränsa sig när det kommer till att resa under julen, och bland åldersgruppen 65+, 42 %. Under rubriken besparingar gick underhållning ned — 35 % av de tillfrågade minskade utgifterna för detta. Den största andelen tillhör 55-65+ generationen. Däremot vägrar svenskarna att kompromissa med julbelysning och dekorationer — endast 30 respektive 24 % kommer att minska beloppet för sina köp av detta.
Utöver besparingar föredrar svenskarna allt mer digitala shoppingkanaler — antalet som köper presenter på nätet ökade från 44 % till 67 % på ett år.
Vi ser också en del förändringar i shoppingbeteendet inför jul. Bland annat blir digitala inköpskanaler allt vanligare. Det är intressant att en av tio planerar att först undersöka produkten i butik och sedan köpa den på nätet. Samtidigt söker var fjärde person först efter den önskade produkten på Internet och går sedan till butiken för att köpa den.
Det som intresserar svenskarna mest på jul- och nyårsafton
Enligt Google Trends gör mer än 39 % av landets invånare (4 134 480) sökningar på Internet för att välja och köpa presenter till jul, hitta idéer till jul- och nyårsmenyn, filmer och låtar. Vi köper främst produkter och drycker i fysiska butiker.
Gåvor (3 575 800 förfrågningar)
Trots planen att spara på gåvor är mer än 86 % av det totala antalet sökfrågor relaterade till detta ämne. Enligt denna indikator ligger vi före österrikarna, fransmännen, danskarna, holländarna, polackerna, portugiserna, belgarna och finländarna. De flesta förfrågningar, som vårt team fick reda på, gäller presenter till familjemedlemmar. Till skillnad från Spanien, Tyskland, Polen, Danmark, Storbritannien gör vi specifika förfrågningar. Oftast handlar de om gåvor till pappa (15 %) och mamma (12,3 %). Vi noterar att bland invånarna i 21 länder vars förfrågningar vi analyserade, söker man idéer för presenter specifikt till far och mor också i Österrike, Finland, Schweiz, Polen, Spanien, Italien, Portugal, Tjeckien och Ukraina. Cirka 9 % är intresserade av presenter till en pojkvän, nästan 7 % till ett barn och 5 % till en flicka. Mindre än 1 % letar efter presenter till vänner, kollegor och överordnade. Mer än 10 % av förfrågningarna är av allmän karaktär, utan att ange mottagare.
En tredjedel av landsmännen planerar att spendera 3,5 tusen på gåvor i faktiska kronor, 22% — 2-3 tusen. Cirka 15% anslogs för gåvor upp till 5 tusen kronor och 19% — från 100 till 2000.
Vad man ska titta på (207 750 förfrågningar)
Jul och nyår förknippas med traditionella TV-program som kommer igen år efter år. På julafton tittar vi på Disney-tecknade filmer och på nyårsafton firar vi med kungafamiljen. För att diversifiera sitt tittande under jul och nyår tittar svenskarna på nya och klassiska filmer som Home Alone, The Grinch, The Grinch, Elf, A Christmas Story, The Polar Express, The Christmas Mail. Antalet förfrågningar om detta ämne i vårt land är större än i Nederländerna, Finland, Danmark, Belgien, men färre än i Frankrike, Storbritannien, Italien, Tyskland.
Vad man ska laga (183 700 förfrågningar)
Traditionella jul- och nyårsrätter hjälper oss att bevara den festliga stämningen. Dessutom vill många smaka på något nytt. Den yngre generationen är intresserad av hur man lagar köttbullar, Janssons frestelse, ris a la malta eller hur man lägger in sill. Sökandet slutar inte nödvändigtvis med oberoende matlagning. För många handlar det inte bara om att de inte har tillräckligt med tid. Den äldre generationen lagar mat hemma, och de brukar kunna recepten.
Låtar och julsånger (165 370 förfrågningar)
Det traditionella sättet att fira jul och nyår innebär framförande av låtar och julsånger, samt utbyte av nyårsönskningar. Därför är sådana förfrågningar ganska vanliga. I detta liknar vi belgarna, polackerna, tyskarna, finnarna och britterna, men vi skiljer oss från fransmännen, rumänerna och portugiserna, som är mindre intresserade av sådana ämnen.
Kampanjer (860 förfrågningar)
Trots den uttalade trenden som går mot sparande söker svenskar sällan information om aktier. Förklaringen till detta fenomen är enkel — ämnet rabatter är ständigt närvarande i en stor del av svenskarnas liv, så vi vet var och hur man kan köpa de nödvändiga varorna lönsamt, utan ytterligare sökningar. Dessutom erbjuder, på tröskeln till jul- och nyårstider, nästan alla butiker kampanjer och rea. Medvetenheten hos svenskar kring möjligheter att spara indikeras också av antalet som använder kampanjkoder på vår hemsida för rabatter och den ökade efterfrågan inför jul och nyår, på leksaker, filtar, inredningsartiklar, bokning av biljetter för resor.
Vi är ännu mindre intresserade av semester och underhållning än aktier, med 790 och 40 sökningar, det lägsta antalet jämfört med andra länder.
Jämförande statistik över sökvolymer enligt Google Ads-data (topp-efterfrågan anges)
Vad du ska laga för mat | Underhållning | Gåvor | Vad du ska titta på | Helgdagar/Helger | Sånger/Julsånger | Kampanjer/Rea | |
Sverige | 11 644 400 | 401 070 | 11 432 000 | 10 864 000 | 1 568 432 | 13 200 000 | 1 451 000 |
Belgien | 11 900 | 4 490 | 37 430 | 235 430 | 43 790 | 138 170 | 1 460 |
Kanada | 28 110 | 960 | 1 330 000 | 192 000 | 3 310 | 3 600 | 1 840 |
Danmark | 2 098 000 | 8 150 | 1 008 008 | 471 280 | 16 150 | 272 910 | 5 360 |
Storbritannien | 168 990 | 45 030 | 818 170 | 3 600 | 248 600 | 95 070 | 10 220 |
Finland | 532 900 | 850 | 515 480 | 141 300 | 8 780 | 115 940 | 2 490 |
Rumänien | 688 790 | 10 270 | 275 560 | 434 930 | 107 490 | 205 160 | 28 440 |
Nederländerna | 3 111 140 | 28 920 | 1 039 000 | 389 020 | 40 490 | 3 450 000 | 538 440 |
Frankrike | 3 240 | 470 | 743 870 | 185 870 | 9 210 | 212 310 | 210 |
Tjeckien | 148 860 | 1 480 | 570 840 | 37 910 | 26 770 | 326 070 | 910 |
Portugal | 1 093 000 | 2 170 | 739 000 | 192 190 | 3 660 | 36 570 | 6 170 |
Tyskland | 633 970 | 3 360 | 553 900 | 948 470 | 641 870 | 5 081 000 | 29 100 |
Österrike | 596 010 | 7 570 | 2 305 300 | 19 630 | 585 400 | 407 480 | 3 900 |
Schweiz | 9 863 000 | 22 300 | 11 460 000 | 2 747 477 | 265 320 | 2 241 000 | 12 680 |
Italien | 1 190 000 | 1 580 | 1 184 000 | 257 920 | 19 600 | 255 990 | 2 620 |
Ukraina | 183 870 | 40 | 3 575 800 | 207 750 | 790 | 165 370 | 860 |
Spanien | 30 220 000 | 203 980 | 15 053 000 | 2 518 000 | 2 375 000 | 2 876 000 | 83 560 |
Polen | 14 541 000 | 130 230 | 21 304 000 | 6 278 000 | 1 000 035 | 6 123 030 | 77 720 |
Slutsatser
Vi fortsätter att fira jul och nyår och upprätthåller traditioner. För oss representerar denna tid familjemys och samtal. Men levnadsförhållandena tvingar oss att ändra våra vanor och minska utgifterna för gåvor, mat och rekreation. Även om intresset för aktier vid första anblicken inte är stort, vet vi hur man sparar pengar och nyttjar tillgängliga möjligheter fullt ut, inklusive kampanjkoder.
Vårt team önskar våra landsmän en god jul och ett gott nytt år, hälsa och stabilt välbefinnande! Vi påminner även om att en lönsam kampanjkod och lyckad shopping kan lyfta stämningen även en dyster vinterdag. Inför jul erbjuder vi traditionellt besökarna på vår portal att ta del av förmånliga erbjudanden och få rabatter på olika kategorier av varor — från heminredning, kläder, skor och elektronik till resekuponger från reseföretag.
- Tre av fyra svenskar minskar sina inköp av julklappar — ny studie om svenskarnas julhandel — Accenture
- Enligt en undersökning genomförd på uppdrag av PresentBolaget planerar totalt 39 % att minska sina kostnader för julmat — PresentBolaget